Educational practices in physical education and sports education for secondary education under the new approach

Authors

  • Djamal Bekhtaoui Laboratory for Evaluation of Physical and Sports Activities Programs (LABOPAPS), Abdelhamid Ibn Badis University, Mostaganem, Algeria.
  • Djamal Mokrani Laboratory for Evaluation of Physical and Sports Activities Programs (LABOPAPS), Abdelhamid Ibn Badis University, Mostaganem, Algeria.

Keywords:

Pedagogical practices, He studied physical education and sports, the new approach

Abstract

We aim through this research to analyze Pedagogical practices in the study of physical and sports education for secondary education in light of the new approach, where the researchers used the descriptive approach to suit this study, and l he study was carried out on a statistical society represented in a sample of 206 teachers of physical education and sports. The workers of some Algerian high schools use a network of questionnaires and the researchers managed to tell the Pedagogical practices in the study of physical and sports education for secondary education in the light of the new approach based on the educational objectives and procedures and assessment, and from there, physical and sports education plays a leading role in the development of teacher performance, including the reform of education systems during the reform of teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- حرشاوي يوسف وأخرون، التربية البدنية والرياضية ودورها في تنمية المهارات النفسية لدى تلاميد الطور الثانوي، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطان البدنية والرياضية، المجلد (08)، العدد(08)، 2011، ص255.

- بن صابر محمد وأخرون، البيئة المدرسية وعلاقتها بجودة تدريس مادة التربية البدنية والرياضية، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (14)، العدد(01)، 2017، ص 117.

- علالي طالب وأخرون، كفاءة أستاذ التربية البدنية والرياضية وأثره على جودة العملية التعليمية في المرحلة الثانوية، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (12)، العدد(12)، 2015، ص 216.

- زبيش سمير وأخرون، (2020)، دور الأنشطة البدنية والرياضية في تحسين المستوى المعرفي لكرة اليد لتلاميذ المرحلة الثانوية، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (17)، العدد(02)،152.

- عادل أحمد دحام العقبي وأخرون، تقويم تدريس مدرسين التربية البدنية والرياضية بالتعليم الثانوي للجمهورية اليمية كما يراها الموجهون المدرسين التلاميذ، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (14)، العدد (01) ،2017، ص386.

- فاطمة الزهراء صادق، بيداغوجية المقاربة بالكفاءات -المفهوم والممارسة، مجلة التعليمية المجلد (02)، العدد(06)،2014، ص 124.

- كروم محمد، المعوقات العملية لتطبيق منهاج التربية البدنية والرياضية وفق المقاربة بالكفاءات، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (07)، العدد(07)،2010، ص 103.

- حرباش ابراهيم، أثر التدريس بالأسلوبين التضميني والتبادلي على الرفع من مستوى الأداء البدني في القفز الطويل، المجلة العلمية للعلوم والتكنولوجيا للنشاطات البدنية والرياضية، المجلد (10)، العدد(10)، 2013، ص11.

- الدريج محمد، (2004)، تحليل العملية التعليمية وتكوين المدرسين، الرباط، سلسلة المعرفة للجميع، 2004، ص 250.

- عثماني عبد القادر وأخرون، أهمية التكوين أثناء الخدمة في تنمية كفاءات التدريس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية، مجلة العلوم الإنسانية جامعة محمد خيضر بسكرة (50)، 2018، ص 189.

- غادة جلال عبد الحكيم، طرق تدريس التربية الرياضية، مصر: دار الفكر العربي الطبعة الأولى، 2008،

- مزروع السعيد، تطبيقات في نظرية و منهجية التربية البدنية و الرياضية، بسكرة: دار الخلدونية، 2016، ص60.

- أحمد صالح السمرائي عباس، التدريس في التربية البدنية والرياضية، بغداد: بدون ذكر دار النشر ورقم الطبعة،1981، ص 95

- عوض البسيوني ومحمد ياسين الشاطيء فيصل، نظريات وطرق التربية الرياضية الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية، 1992، ص94-95.

- مزروع السعيد، مرجع سابق، ص30.

- حاجي فريد، بيداغوجية التدريس بالكفاءات: للأبعاد والمتطلبات، الجزائر: دار الخلدونية للنشر و التوزيع،2005،

- غول شهرزاد وأخرون، المقاربة بالكفاءات في الحقل التعليمي، الأكاديمية للدراسات الإنسانية والإجتماعية(15) ،2016 ، ص 131.

- توفيق مرعي، شرح الكفايات التعليمية، عمان، دار الفرقان.2003.

jack noel. (1997). lanalyse des pratiques educatives. Chille-19

- Rochelle Davis . teacher evalution:introduction. MCPS/USA. USA.2000.

-21 الدريج محمد، مرجع سابق، ص255.

- Academy for educational Development. PAEM/ CLASSE senegal.2005.

- توفيق مرعي، مرجع سابق.

- Carola josefina Bello Olivares . practicas pedagogicas del profesor de formacion general.chille.2011

- محمد عبد الرحمن عيسوي، الاختبارات والمقاييس النفسية، الاسكندرية: منشأة المعارف، .2003

Published

2023-03-31

How to Cite

Bekhtaoui, D., & Mokrani, D. (2023). Educational practices in physical education and sports education for secondary education under the new approach. Journal of Human Sciences , 34(1), 257–269. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4156

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.