The difficulties that mathematics teachers face in applying modern teaching strategies in the intermediate stage

a field study in Constantine middles schools

Authors

  • Fatima Nameche Labor Analysis and Ergonomic Studies Laboratory, Badji Mokhtar Annaba University, Algeria.
  • Mourad Boumengar Labor Analysis and Ergonomic Studies Laboratory, Badji Mokhtar Annaba University, Algeria.

Keywords:

difficulties, teaching strategies, mathematics, middle school teacher

Abstract

This study aimed to know the difficulties encountered by teachers of mathematics in the application of modern teaching strategies and if there are statistically significant differences in these difficulties due to gender variables - seniority and style of training. In order to verify the study hypotheses, we relied on the descriptive analytical approach by constructing a questionnaire as a study tool that was applied to an intentional sample of (58) middle-stage mathematics teachers, after verification of the psychometric properties of the study tool. The data was analyzed using frequencies, percentages, arithmetic means, Mann-Wattney test, Croxall-Wallis test. The study concluded that teachers of mathematics encounter various difficulties in applying modern teaching strategies, as it was found that there are statistically significant differences in the research sample's tendencies towards difficulties ( gender-age), and there are statistically significant differences attributed to the variable These findings constitute a set of suggestions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- عبيد وليم (2004)، تعليم الرياضيات لجميع الأطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير، ط 1 عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

- مقرم سعد (2001)، طرائق تدريس الفيزياء المبادئ والاهداف، عمان، دار الشروق.

- السدحان غازي (2005)، طرق وأساليب تدريس مقرر التجويد في المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود، الرياض.

- القضاة، أحمد حسن ونجم خميس موسى (2009)، المعيقات التي يواجهها معلمو الرياضيات المبتدئون في الأردن، مجلة العلوم الإنسانية، الجزائر، العدد (32)

- أبو سل محمد (1999) مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها، ط1، دار الفرقان للنشر والتوزيع، عمان، أم القرى، مكة المكرمة.

- خليفة خليفة عبد السميع (1994)، تدريس الرياضيات في المدرسة الثانوية، ط3 القاهرة ، مكتبة النهضة المصرية.

- هياق إ (2011)، إتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو الإصلاح التربوي في الجزائر، أساتذة متوسطة أولاد جلال وسيدي خالد نموذجا، مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجيستير في علم إجتماع التربية قسم علم الإجتماع، جامعة منتوري، قسنطينة، الجزائر.

- قنديلجي، ع، والسامرائي، إ (2008)، البحث العلمي الكمي والنوعي، دار اليازوري، عمان،الأردن.

- ربحي مصطفى عليان، عثمان محمد غنيم (2000)، مناهج وأساليب البحث النظرية والتطبيق، ط1، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان.

- التريكي منصور سعد(2013)، واقع ممارسة معلمي العلوم الشرعية للمرحلة المتوسطة لاستراتيجيات التعلم النشط بمدينة الرياض والمعوقات المصاحبة لها، رسالة ماجستير غير منشور ,جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، كلية العلوم الاجتماعية.

- حبيب سهى عباس، وابراهيم خالد كاظم(2010)، الصعوبات التي تواجه مدرسي المواد العلمية في التعليم الثانوي ومدرساتها، مجلة الدراسات التربوية.

- عفانة عزو وآخرون (2007)، استراتيجيات تدريس الرياضيات في مراحل التعليم العام، خانيونس، مكتبة الطالب الجامعي، جامعة الأقصى، فلسطين.

- غامدي بندر محمد صالح (2004)، مشكلات خريجي كليات المعلمين في تعليم الرياضيات بالصفوف الأولية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

- فكري جمال محمد (1990)، بعض مشكلات تدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية باليمن، مجلة كلية التربية بأسيوط، مصر.

- القضاة أحمد حسن (2015)، معوقات تعلم الرياضيات للمرحلة الأساسية في البادية الشمالية الشرقية في الأردن من وجهة نظر الطلبة، المجلة الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الاجتماعية، ع 14 ، يونيو، الأردن

- الهباش عبد الله يونس (2014)، معوقات تعلم الرياضيات ووضع تصور مقترح للتغلب عليها لدى طلبة الصف الحادي عشر، علوم إنسانية بمحافظة خان يونس، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.

- Carver , Elizabeth Cottle . (2001) . A Case Study , A Fifth-Grade Teacher's Commitment to Facilitating Change in Her Mathematics Curriculum D.A.I-A , 62(1) , 82 .

- Darling Hammond, L. (1992). Teaching and Knowledge , Policy issues posed by alternative certification for teachers. Peabody Journal of education,63(3), 123-154.

- Houssart, Jenny ; Roaf, Caroline and Watson, Anne . (2005) . Supporting Mathematical Thinking . Eric , ED(494503) .

-National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) . (1989) . Curriculum and Evaluation Standards for School mathematics . Reston , VA

-National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) . (2000) . Principles and Standards for Mathematics . Reston , Virginia .

Published

2023-03-31

How to Cite

Nameche, F., & Boumengar, M. (2023). The difficulties that mathematics teachers face in applying modern teaching strategies in the intermediate stage: a field study in Constantine middles schools. Journal of Human Sciences , 34(1), 343–359. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4163

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.