The pedagogical bag: the reality of the concept and its uses in the field of teacher training

Authors

  • Samira Boudiaf Faculty of Psychology and Educational Sciences, Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria

Keywords:

pedagogical bag, educational assessment, achievement tests, teacher training

Abstract

The methods of educational assessment have been numerous and their fields of use varied, in addition to performance tests, which are included in the so-called traditional  evaluation, other methods appeared that measure the performance and psychological aspects of the learner, including observation, performance tests, evaluation grids accompanied by the pedagogical bag which is the subject of this article which tries to identify the truth of this method, the stages of its preparation as well as its uses and functions in the field of teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجـع العربية

-الخالص بعاد بنت محمد فرج(2016)، فاعلية ملف الإنجاز(البورتفوليو) في تنمية الكفايات التعليمية للطالبات المعلمات في تخصص الطفولة المبكرة. جامعة القدس. على الخط: على http://www.researchgate.net/publication/309763903

-آدم علي نور الدين عيسى( 2015)،استراتيجية تصميم الحقائب التعليمية لتدريب المعلمين عن بعد وقياس فاعليتها في تدريسهم الصفي. على الخط: http://khartoumspace.uofk.edu/handle

-الفتلاوي سهيلة محسن كاظم(2004)،تفريد العليم في إعداد وتأهيل المعلم،الطبعة1.عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع

-جابر عبد الحميد جابر(1998)،التدريس والتعلم(الأسس النظرية، الاستراتيجيات والفاعلية). القاهرة: دار الفكر العربي

-جيوسي مجدي (2020)، اتجاهات المعلمين نحو استخدام ملف الإنجاز كأداة تقييم بديل في مدارس جنوب نابلس، فلسطين. على الخط: https://journals.ju.edu.jo

-شحاته حسن ، النجار زينب (2003)،معجم المصطلحات التربوية والنفسية .القاهرة: الدار المصرية اللبنانية

-صلاح الدين محمود علام(2007)،القياس والتقويم التربوي والنفسي، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة. القاهرة: دار الفكر العربي

-طارق عبد الرؤوف عامر(2007)،التعليم عن بعد والتعليم المفتوح. عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع

-عبد الكريم غريب(2006)،المنهل التربوي، معجم موسوعي في المصطلحات والمفاهيم البيداغوجية والديداكتيكية والسيكولوجية،ج2. الدار البيضاء: منشورات عالم التربية

-عبد الكريم غريب(2010)،بيداغوجيا الإدماج، نماذج وأساليب التطبيق والتقييم، ط1.الدار البيضاء: منشورات عالم التربية

-مجدي عزيز ابراهيم(2004)،موسوعة التدريس،ج1.عمان:دارالمسيرة.

المراجع الأجنبية

-Gérard scallon,(2004), l’évaluation des apprentissages dans une approche par compétences ; Bruxelles : édition de Boeck université

-Mehdi farzad, saeed paivandi (2000), Reconnaissance et validation des acquis en formation ;paris : édition anthropos.

-Michaud.Cristian (2010), le portfolio ; un en-(je) u de formation et de développement professionnel, thèse de doctorat en sciences de l’éducation, université Claude Bernard, laboratoire Cris Lyon1 EA 647 : centre de recherche et d’innovation sur le sport. En ligne : http://tel.archives-ouvertes.fr

-Kenneth, M .Zeichner, Elizabeth. Hutchinson (2004), « le rôle du portfolio de l’enseignant comme outil pour identifier et développer les compétences des enseignants », in recherche et formation no 47 ; USA : université de Wisconsin-madison .En ligne : https://www.persee.fr

Published

2022-12-31

How to Cite

Boudiaf, S. (2022). The pedagogical bag: the reality of the concept and its uses in the field of teacher training. Journal of Human Sciences , 33(4), 359–374. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4228

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.