The impact of training on hotel service quality Study of a group of classified hotels in Setif

Authors

  • Adel Kraguel Laboratory of Marketing and Economic Studies and Research, Faculty of Economics, Business and Management Sciences, University of Setif 1, Algeria.
  • Farid Kourtel Faculty of Economics, Business and Management Sciences, University of Setif 1, Algeria.

Keywords:

Hotel Service Quality, Hotels, Training

Abstract

The study aims to know the impact of training on hotel service quality through the dimensions of training (training needs, design of training programs, implementation of training programs, evaluation of training programs), in a group of classified hotels in setif, where the researchers used a descriptive approach adapted to the study, they also adopted a questionnaire as a data collection tool by accepting 65 questionnaires that are the subject of the study. They concluded the existence of a positive impact of training dimensions on hotel service quality at significance level 0،05, they presented some recommendations to strengthen the training culture and value its impact on the service quality provided in the studied hotels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-سالم راضية، بوزبدة نعيمة. (2021) . أثر برامج التدريب على الأداء الوظيفي: دراسة حالة الشركة الجزائرية للتأمينات CAAT بولاية عنابة، مجلة الارتقاء للبحوث والدراسات الاقتصادية، مجلد 2، العدد 1، ص ص، 80 -98

-عماربن عيشى ،الهاشمى بن واضح .(2018 ).دور التدريب فى تحسين جودة الخدمة الفندقية الجزائرية : دراسة ميدانية ،المجلة العربية للإدارة، المجلد 38،العدد2، ص ص 191-210

-Abdelaziz Al refaei , Nahg Alawi , Mohamed Abdulwali , Mohsen Hasan.(2021).Anvestigation on the impact of training and development on service quality in the higher education sector, Journal of Critical Reviews , Vol 8, N 03, PP 250-260.

- حامد كريم الحدراوى . (2015). تدريب الموارد البشرية كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة : دراسة ميدانية في مديرية طرق وجسور واسط، مجلة الغرى للعلوم الاقتصادية والإدارية، مجلد 11، العدد 33، ص ص 222-242 .

- جارى ديسلر.( 2012). إدارة الموارد البشرية،الجيزة، دارالمريخ للنشر والتوزيع، ص 264.

- محمد الفاتح محمود البشير المغربي .(2013). إدارة الموارد البشرية، القاهرة، دار النشر للجامعات، ص 50 .

-الطاهر احمد محمد على، احمد احمد نسرين موسى.(2020). اثرالتدريب على الأثرالابداعى للموظفين في البنوك التجارية بالتطبيق على بنك الخرطوم (ولاية الخرطوم) في الفترة من (2010 -2020)، مجلة الاقتصاد الحديث والتنمية المستدامة، المجلد 3، العدد 1، ص ص 07 -27 .

- شداد ناصر.(2022). دوربرامج التدريب فى تطوير الكفاءات المحورية للمؤسسات – دراسة تحليلية، مجلة المعيار،المجلد12 ،العدد 2، ص ص 550-562 .

- محمد ابوبكركوسرت، حمد على مظفر.( 2017).العلاقة بين تدريب الموارد البشرية وجودة الخدمة الفندقية وتاثيرها في النجاح الاستراتيجي : دراسة استطلاعية لاراء عينة من العاملين في فنادق خمس نجوم في مدينة أربيل، مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والتجارية، المجلد 9، العدد 19، ص ص 324-356.

- اديب برهوم، بسام زاهر، وائل السليمان.(2007).اثرالتدريب على جودة الخدمات الصحية في مستشفيات وزارة التعليم العالى : دراسة تطبيقية على مستشفى الأسد الجامعي في اللاذقية، مجلة جامعة تشرين للدراسات والبحوث العلمية، مجلد29،العدد2، ص ص 215-238.

-سهاد برقى كامل.(2018).جودة الخدمة الفندقية ودورها في تحقيق رضا الزبون، مجلة جامعة بابل : العلوم الصرفة والتطبيقية، مجلد 26، العدد7، ص ص 281-302.

- بجاوية سهام .(2022).مساهمة جودة الخدمات الفندقية في التاثير على سياسية الفندق في إدارة الطلب على الفنادق،المجلة الدولية للاداء الاقتصادى،المجلد5،العدد1،ص ص 187-214.

-نور صبرى خلف، دنيا طارق احمد القبسي.(2022).تاثيرادارة علاقة الزبون في تحسين جودة الخدمة الفندقية:دراسة تطبيقية لعينة من فنادق الدرجة الممتازة في مدينة بغداد، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد69، ص ص 143-172.

-Bibek Karmacharya .(2022). Impact of service quality Dimensions on Customer Satifaction in Nepalese Financial Institutions based on SERVPERF Model , The journal of Nepalese Business Studies, Vol 15, N 01, PP 11-26.

-زعرورسمير، مسكين عبد الحفيظ .(2022).اثر جودة الخدمة الفندقية في بناء الولاء : دراسة حالة فنادق ولاية جيجل، مجلة أبحاث اقتصادية وإدارية، مجلد 16، العدد 01، ص ص 53-72.

-البعة حنان،غيدة فلة.(2022).تمكين العاملين كمدخل لتحسين جودة الخدمات الفندقية:دراسة حالة المركب السياحى لحمام ريغة (فندق ركازوالقرية السياحية ريغة)، مجلة الاقتصاد الجديد،المجلد 13،العدد2، ص ص ،226-245.

-Jessadaporn Kanyama, Wasutida Nurittamont , Supaprawat Siripipatthanakul .(2022). Hotel Service Quality and its Effect on customer Loyalty: The Case of Ubon Ratchathani, Thailand during Covid -19 Pandemic, Journal of Management in Business, , Healthcare, and Education, Vol1 . N 09, PP 01- 20.

-بعلى حمزة، بن جلول خالد.(2022).تقييم جودة الخدمات الفندقية واثرها على رضا زبائن بعض المؤسسات الفندقية بولاية عنابة -الجزائر، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلد23، العدد1، ص13-34.

- محجوب عرايبى حافظ، قاضى نجاة.( 2023).واقع جودة الخدمة السياحية في المؤسسة الفندقية دراسة ميدانية حول اراء زبائن فندق ميرادور في ولاية الشلف، مجلة الاقتصاد الجديد، مجلد 14، العدد1، ص ص 1-19.

-قروج بوزيان ،رماس احمد امين.(2022).اثرابعاد جودة الخدمات السياحية الفندقية في استقطاب الزبون : حالة عينة من الزبائن الفنادق السياحية لولاية سطيف، مجلة أبحاث اقتصادية وإدارية، المجلد16، العدد2، ص ص 703-721.

-وثائق مديرية السياحية لولاية سطيف ،2022.

Published

2023-12-31

How to Cite

Kraguel, A., & Kourtel, F. (2023). The impact of training on hotel service quality Study of a group of classified hotels in Setif. Journal of Human Sciences , 34(4), 147–161. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4273

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.