The role of school factors in the demand of middle school students for private lessons under the reforms of the second generation :
An empirical study
Keywords:
School factors, Private lessons, Schoolcurricula, Teaching methodsAbstract
This work aims to reveal the school factors leading to the participation of middle school students in private lessons, by focusing on two factors: School curricula and teaching methods, and to achieve the proposed hypotheses the study used the descriptive method using the questionnaire applied to a sample Consisting of (40) students who take private lessons in different subjects.The study concluded that the school curricula have a role in pushing middle school students to take private lessons, because they are not in line with their aspirations and cognitive abilities, as the study also found that teaching methods used by teachers also have a role in pushing pupils into private lessons.
Downloads
References
-مجدي عزيز ابراهيم، موسوعة المعارف التربوية، مصر، عالم الكتب للنشر ولتوزيع والطباعة، 2007، ص 1829.
- منصوري مصطفى، دراسة تحليلية للعوامل المدرسية التي تؤدي إلى تأخر دراسيا وكيفية التعامل معها، مقال منشور في مجلة جيل البحث العلمي، العدد 17-18 مارس 2016، ص 198.
- صلاح الدين عرفة محمود، مفهومات المنهج الدراسي والتنمية المتكاملة في مجتمع المعرفة، عالم الكتب، ط1 القاهرة، 2006، ص7.
- مرابط مسعود، طرائق وأساليب التدريس: جاعمة العربي بن مهيدي أم البواقي، ص 3، مطبوعة بيداغوجية متاحة على الرابط الآـتي:
http://www.univ-oeb.dz/staps/wp-content/uploads/2018/10/مطبوعة-اساليب-التدريس-مرابط.pd
- جرجش ميشال، مصطلحات التربية والتعليم: دار النهضة العربية للنشر، مصر، 2005، ص 196.
- مجدي عزيز ابراهيم:مرجع سابق: ص 1228.
-فنيش نبيل، واقع الدروس الخصوصية في ضوء الإصلاحات التربوية الجديدة، رسالة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في علم الاجتماع التربية، كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية، جامعة قسنطينة2-عبد الحميد مهري، 2014.
- قرقازي وفاء، إقبال تلاميذ التعليم الثانوي على الدروس الخصوصية وتأثيرها على العملية التعليمية من وجهة نظر التلاميذ والمعلمين-دراسة ميدانية على مراكز الدروس الخصوصية بولاية قسنطينة، أطروحة دكتوراه في علم الاجتماع التربية، جامعة قسنطينة2،عبد الحميد مهري، 2018، ص 431.
-منصور علي صالح عطاء وآخرون، انتشار التعليم الظلي لمرحلة الثانوية في دولة قطر، مجلة التربية، العدد183، مارس 2014، ص114.
-المرجع نفسه،ص126.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.