Repercussions of the social basis of educational curricula:

Between religious discourse and hate speech

Authors

  • Rabah Boudiba University of August 20, 1955, Skikda, Algeria

Keywords:

educational religious discourse, hate speech, educational curricula

Abstract

The role of school is not limited to educating young people; rather it goes far beyond that as education derives its concept in any society from the purpose and the goal for which it comes there. In other words, education stems from the prevailing believes or philosophy, be it religious, idealistic or materialistic. And the concept of education is affected by the educational curricula upon which it is built as any educational program builds basically upon the ideological, social and philosophical foundations of a given society. This is fairly evident in the case of Islamic educational curricula that are presented in the form of a religious discourse for students in classrooms. This clearly shows the extent of the impact of religious discourse in educational circles and its social repercussions in the form of hate speech between individuals and peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-أحمد حسين اللقاني،(1995) المنهج الأسس المكونـات التنظيمـات. الطبعـة

الاولى، القاهرة عالم الكتب.

- العربي فرحاتي ،(2008) المشكلة التربوية وكيف تواجهنا من منظور إسلامي مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية ،جامعة الحاج لخضر باتنة العدد(1).

- العربي فرحاتي،(2008)المشكلة التربوية وكيف تواجهنا من منظور إسلامي مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية جامعة الحاج لخضر باتنة العدد(1).

- جون وهانسون وآخرون ، التربية والتقدم الاقتصادي والاجتماعي للدول النامية ، ترجمة محمد لبيب النجيحي ، دار النهضة للطبع والنشر ، القاهرة ، مصر.

- حسن ،محمود شمال ،(1999) الخطاب التربوي العربي وإشكالية تشكيل السلوك ، شئون عربية ، عدد 9، بغداد ، الحكمة .

- حميدة، إمام مختار، (2000)،أسس بناء تنظيمات المناهج، مكتبة زهراء الشرق، الطبعة الأولى.

- سعادة، جودت أحمد، إبراهيم، عبدالله، (2004)،المنهج المدرسي المعاصر، دار الفكر، الطبعة الثانية، عمان، الأردن.

- سعيد إسماعيل علي ، 2004الخطاب التربوي الإسلامي ، الكتاب المائة ، مركز البحوث والدراسات وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية ، قطر.

- سمعان، وهيب، لبيب، رشدي، (1966) ،دراسات في المناهج، مكتبة الإنجلو المصرية.

- فرانسيس عبد النور،( 1978) التربية والمناهج، دار النهضة العربية، مصر.

- كريمة مزوز (2016) ، خطاب الكراهية من خلال وسائل الإعلام وأثره على مسالة حماية المؤسسات الإعلامية ، مجلة مقاربات ، الصادرة عن جامعة الجلفة ، المجلد 4 ، العدد4، ص 392.

- حياة سلماني ( 2021) تجريم خطاب الكراهية في المواثيق الدولية لحقوق الإنسان ، مجلة الدراسات القانونية المقارنة ، المجلد 7، العدد01 ص 1420.

Published

2022-12-31

How to Cite

Boudiba, R. (2022). Repercussions of the social basis of educational curricula:: Between religious discourse and hate speech. Journal of Human Sciences , 33(4), 543–549. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4240

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.