The effect of social representations of citizenship on establishing voluntary work for a university students
-A field study on a sample of Algerian universities students-
Keywords:
social representations, citizenship, voluntary work, civil society, university studentAbstract
This study aims to identify the impact relationship between social representations of citizenship and the culture of volunteering among university students. To do this, we developed 250 electronic questionnaires which were distributed via the Messenger application. We performed statistical analysis of the data using the SPSS program. The results confirmed that students are moving towards paradigms which tend to structure voluntary practices linked to environmental activities and charitable work which does not accept any submission for political purposes. By emphasizing the primordial role of the religious system in shaping social representations which emphasize the importance of volunteering and give it a social legitimacy which connotes a positive appreciation.
Downloads
References
( ) مايكل اس.جويس وآخرون، المواطنة في القرن الحادي والعشرين الحكم الذاتي الفردي، بناء مجتمع المواطنين، ترجمة هشام عبدالله، الأهلية للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن، ط1، 2003، ص60
( ) رجاء وحيد دويدري، البحث العلمي أساسياته النظرية وممارسته العملية، دار الفكر، دمشق، سوريا، ط1، 2000، ص183.
( ) رحيم يونس كرو العزاوي، مقدمة في منهج البحث العلمي، دار دجلة، عمان، الأردن، ط1، 2008، ص97.
( ) موريس أنجرس، منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية، دار القصبة، الجزائر، ط2، 2006، ص311.
( ) مصلح الصالح، الشامل قاموس مصطلحات العلوم الاجتماعية، دار عالم الكتب للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 1999، ص 454.
( ) جيل فيريول، معجم مصطلحات علم الاجتماع، ترجمة أنسام محمد أسعد، دار ومكتبة الهلال، بيروت، لبنان، ط1، 2001، ص 153.
) (Jodelet. D, les représentations sociales, presses universitaires de France, paris, France, 1999, p 36.
( ) مصلح الصالح، مرجع سابق، ص 98.
( ) Marková.i , Social Psychology of Representations, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Second Edition,elsevier, 2015, p 443.
(( فيليب جونز، النظرية الاجتماعية والممارسة البحثية، ترجمة محمد ياسر الخواجة،مصر العربية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2010، ص 73.
( ) السويسي كوثر، التمثلات الاجتماعية مقاربة لدراسة السلوك والمواقف والاتجاهات وفهم آليات الهوية، المجلة العربية لعم النفس، صيف، 2016، ص 49.
) (Terri Mannarini, Giuseppe A. Veltri, Sergio Salvatore, Media and Social Representations of Otherness Psycho-Social-Cultural Implications, Springer Nature, Cham, Switzerland, 2020, p10.
( ) مصلح الصالح، مرجع سابق، ص88.
) (Oxford advanced learner’s dictionary, 8th UK, p 254.
( )Abercrombie. N, the penguin dictionary of sociology, penguin books, London, United Kingdom ,England, 2006, p 51.
( ) ديرك هيتر، تاريخ موجز للمواطنية، ترجمة آصف ناصر ومكرم خليل، دار الساقي، بيروت، لبنان، 2007، ص 14.
( )مباركية منير، مفهوم المواطنة في الدولة الديموقراطية المعاصرة وحالة المواطنة في الجزائر، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، لبنان، ط1، 2013، ص161.
( ) بوحنية قوي، المجتمع المدني الوجه الآخر للممارسة الحزبية، المغرب الموحد، العدد الحادي عشر، 01 فيفري 2011، ص39.
( ) تقرير حالة التطوع في العالم، برنامج الأمم المتحدة للمتطوعين، 2018، ص27.
( ) ولد أباه عبدالله، تحولات علاقة الوقف بمؤسسات المجتمع المدني في المغرب العربي، نظام الوقف والمجتمع المدني في الوطن العربي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، لبنان، الفصل الخامس عشر، ص 632.
( ) جيل فيريول، مرجع سابق، ص 151.
( ) السواح، فراس، دين الانسان بحث في ماهية الدين ومنشأ الدافع الديني، دار علاء الدين للنشر والتوزيع، دمشق، سوريا، ط4، 2002، ص38.
( )خديجة كرار الشيخ الطيب بدر، الأسرة في الغرب أسباب تغيير مفهومها ووظيفتها، دار الفكر، دمشق، سوريا، ط1، 2009، ص 38.
( ) انشاء الله مصطفى، المجتمع المدني حدود المفهوم عند يورغن هابرماس، منتدى المعارف، بيروت، لبنان، ط1، 2017، ص 83.
( ) مصلح الصالح، مرجع سابق، ص 466.
( ) مصلح الصالح، مرجع سابق، ص 578.
( ) Veronika Bocsi, Hajnalka Fényes, Valéria Markos, motives of volunteering and values of work among higher education students, citizenship social and economics education journal, University of Glasgow Scotland, UK, vol 16 (2), 2017, p 120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.